måndag, maj 14, 2007

#25 Grejen med ris

Råris och fullkornsris. Jasminris, sushiris och basmatiris. Avorioris, arborioris och carnaroliris. Långkornigt ris, grötris, snabbris och expressris. Påskris.

Risdjungeln är stor och svår att få grepp om, men ris är trots allt relativt enkelt att tillaga.

Tror du ja. Det är inte grejen med ris.

Grejen med ris är att få andra sädesslag kan skapa en sån förvirring som just ris. Titta bara på Coop, matkedjan med butiker som Coop Konsum, Nära och Forum. Förvirringen är total i anvisningen på deras ris av märket X-tra. Riset är av det långkorniga slaget och borde vara bland de enklaste av sorter att koka. Men. Så här ska det lagas till enligt förpackningen (något kortat):

SE
Tillagning: (4 pers)
2,5 dl ris, 6 dl vatten, 1/2 tsk salt
Kokas 20 min /.../ låt sedan dra 5 min. under lock.

DK
Tilberedning: (4 pers)
3 dl parboiled ris, 4 1/2 dl vand, 1/2 tsk salt
Koges 12 min /.../ Traekker herefter 12 min. under låg.

NO
Tilberedning: (4 pers)
3 dl ris, 5 dl vand, 1/2 ts salt
Kokes i 15 min /.../ deretter trekke i 5-6 min. på avskrudd plate.

FI
Valmistus: (4 henilölle)
2,5 dl riisiä, 6 dl vettä, 1/2 tl suolaa
Keitetään keskiämmöllä 20 min. /.../ Anna vetäytyä 5 min. ennen tarjoilua.


Ris förvirrar.

Det är grejen med ris.

1 kommentar:

Anonym sa...

Haha det är ju olika mängd ris, vatten och olika koktider beroende på språk. Förvirrande är det allt...