onsdag, maj 23, 2007

#28 Grejen med Finland

Lika som bär - men långt ifrån grejen.

Finland är en republik i öst.
Finland heter Suomi på finska.
Finland brukar kallas ”Tusen sjöarnas land” trots att Sverige har fler sjöar.
Finland befolkas till stor del av finländare.
Finlands president Tarja Halonen är kvinna - och lik tv-kändisen Conan O'Brien.
Finland är sämre än Sverige på ishockey.
Finland är ett land som lättast gästas med Finlandsbåt.
Finland har ett rockband som kallar sig Lordi.

Det är inte grejen med Finland.

Grejen med Finland är att landet sakta men säkert håller på att ta över svenska medier.
SVT hade Mark Levengood. Nu har de Johanna Koljonen i ”Det känns som fredag” och recensenten Andrea Reuter i ”Filmkrönikan”.
P3 har Patrik ”jag har ett svårt namn att lägga på minnet men kalla mig Patti” Hansén i ”Morgonpasset”.
Kanal 5 har André Wickström i ”Sverige dansar och ler”.
Och så har TV6 nu fått sitt obligatoriske finskbrytande tv-ansikte: Jarmo Ek i "Yippee-ki-yay mf".
Det måste handla om den sympatiska finska brytningen. Snart har Sverige blivit Finlands sak.

Det är grejen med Finland.

5 kommentarer:

Line sa...

Skrämmande det där.

frollen sa...

Aha.
Samt tack för att du tog mig ur villfarelsen att P3-varelsen och Kanal5-varelsen var en och samma som jag har trott, di låter skrämmande likadant fortfarande dock.

Anonym sa...

Hörru, som ättling till en av dessa finländare vill jag bara påpeka att alla dessa personer du räknade upp inte bryter på finska. Mark Levengood (och även Andrea Reuter skulle jag tro) pratar finlandssvenska. De har alltså svenska som modersmål och pratar en dialekt av svenska. Lika mycket brytning som en skåning har med andra ord. Bara lite besserwissrande...

Det är grejen sa...

frollen: Inget att skämmas för. Jag trodde ett tag att P3-varelsen var Levengood.
snöret: Bryter inte skåningar på danska..? Men jag förstår poängen, svenska med finsk dialekt alltså.

Anonym sa...

Och "Jarmo Ek" är en karaktär, ingen riktig person.. skådespelaren är inte ens finne!